Å spise nok er ganske slitsomt
Jeg må innrømme at jeg er veldig glad i godteri, og det er mye av grunn til at jeg er så tykk som jeg er. Utover godteri og stress spising som da ofte involverer godteri, så spiser jeg ikke så alt for mye. Faktisk så spiser jeg generelt sett for lite, noe som gjør at kroppen sulter og dermed suger til seg kalorier.
Kosthold, diett og slanking er et betent emne og et kontroversielt emne. Det finnes mye forskning, men også mye uenighet. Mange sier: kalorier inn er lik kalorier ut. Dette handler om at hvis du spiser mindre, så vil du gå ned i vekt. Mer trening og mindre mat gir lavere vekt. Noe forskning støtter dette og annen forskning viser det motsatte.
Noen mener at ved å fjerne alle karbohydrater fra kostholdet, slik som pasta og ris, så vil du gå ned i vekt. Dette er godt bevist, men samtidig også bevist at over tid så sliter kroppen med å forholde seg til et slikt kosthold. Eller rettere sagt; noen kropper.
Så kan man finne statistikk og forskning som viser at juice dietten virker, at forskjellige slankeprodukter virker. Slik fortsetter det.
Min personlig mening er at alle diettene fungerer.
Så hvis alle diettene fungerer, hvorfor har vi problemer med overvekt og hvorfor sliter mange med overvekt?
Jeg tror, og det virker som manger enig, at det er ikke diettene som er problemet. Utfordringen er at vi har forskjellige kroppsfasonger, forskjellig DNA og forskjellige behov. Så en diett som virker på person A, virker ikke på person B. Person C vil kanskje få noe effekt av dietten, men vil få en bedre effekt av en annen diett.
På toppen av de forskjellige basis kroppsfasongene, og kroppsbehovene, så kommer forstyrrelser i metabolismen og hormoner gjennom bruk av prevensjon og tidligere dietter. Kroppen vår er et meget komplekst maskineri, hvor små justeringer kan føre til store problemer.
Dietter handler ofte om å endre kostholdet og veldig ofte handler det om å sulte kroppen. Kroppen vår er laget for å kunne håndtere dårlige tider og gode tider. Svært mange kroppstyper fokuserer på å sikre at vi har nok reserver til å håndtere dårlige tider. Så kroppen vil holde på fett og næringsstoffer for å sikre seg og begynnere du å sulte kroppen, så vil den holde enda hardere på alle næringstoffer. Målet er å sikre at du ikke dør av sult når du har lite mat tilgjengelig.
Så hvis du begynner å sulte kroppen, eller bruke en diett som stresser kropper, vil fort kroppen slå på alarmen og si: nå er det dårlige tider. Hold på alt fett og sørg for at vi har nok næring.
Denne alarmen, og denne unntaktstilstanden, er ikke enkel å snu når man først har kommet inn i den. En viktig årsak til at mange som prøver å gå ned i vekt vil oppleve at de går opp nesten dobbelt hvis de slapper av litt. Selv slankeoperasjoner har begrenset virkning fordi hormoner og kroppen er kommet skjevt ut.
Dette betyr absolutt ikke at alt håp er ute. Det er viktig å være sunn og det er viktig å finne en god trivselsvekt. Det finnes mange gode metoder for å gå ned i vekt, men det finnes dessverre alt for få metoder for å finne ut hva som virker for akkurat din kropp.
Personlig så har jeg prøvd flere dietter og har hatt suksess med flere. Men jeg går opp igjen i vekt ganske kjapt når jeg slutter å spise helt korrekt i forhold til dietten. Keto dietten fungerte helt utmerket, men spiste jeg litt karbohydrater så plutselig la jeg på meg igjen. Nesten uansett hvordan jeg prøvde å få til den gode overgangen fra streng Keto til mild keto, så la jeg på meg.
Jeg har også prøvd å spise svært kalorifattig, men da sliter jeg veldig med å få vekk kiloene. Jeg går i uker med samme vekt selv om jeg spiser helt lav kalori.
Så nå er målet mitt å spise mer, spise mer normalt, og spise ofte. Få igang metabolismen og få igang kroppen igjen. Jeg synes det er slitsomt å prøve og spise mer, få inn nok mat i løpet av en dag. Samtidig så har jeg nå de siste dagene jobbet med å spise mer og spise mer regelmessig. Jeg føler meg definitivt mett, men kroppen fungerer bedre. Iallfall så langt. Jeg har også merket at det har gått ned noen gram, ikke mye, men sammenlignet med før når alt stod helt stille i over en måned selv om jeg spiste helt lav kalori, så er dette en liten fordel. Så får vi se.
Jeg synes det er slitsomt, men vi får se hvordan vekten reagerer over tid.

Kommentarer
Legg inn en kommentar