Sommerkropp, vinterkropp, ny kropp
Jeg har aldri vært tynn, men etter 4 barn så har vekten holdt seg litt for høy. Jeg har i perioder gått ned mange kilo, men stress spising har fått kiloene tilbake. For ca 9 år siden falt jeg og knakk et bein. Dette ble aldri helt bra igjen, og gir kroniske smerter. Alltid før har jeg kombinert fokus på mat med fokus på trening. De siste 9 årene har det ikke vært enkelt ettersom beinet ikke tåler mye bevegelse. Legger man til ekstra stress i hverdagen, med skilsmisse og en helt ny hverdag uten jobb. Da er det ikke lett å holde fokus på noe mer enn det som er absolutt nødvendig.
Noen år etter fallet, ble det klart at jeg ikke ville kunne gå tilbake på jobb. I noen år jobbet jeg med å drive et eget firma. Jeg jobbet med data og tekster, noe som ikke er enkelt for en dyslektiker. Jeg holdt ut i mange år og jobbet hardt med å lykkes. Men jeg måtte kaste inn håndkle, og fokusere på barna som trengte mer tid og mer energi.
Så det har vært en kamp i mange år, en hverdag fylt med maksimalt stress og negative følelser. Forskning har vist at dette påvirker både hvordan kroppen tar opp næringsstoffer og hvordan det påvirker appetitten. Noen får lavere appetitt og andre får økt apetitt. Noen før økt metabolisme og andre får lavere metabolisme.
Det er gjort endel forskning på dette, men det er uenigheter i fagmiljøet. Lenge har den rådende ideen, tanken og retningen innen behandling av fedme vært at det kun handler om hva man spiser. Spiser du for mye kalorier går du opp i vekt, spiser du mindre kalorier går du ned i vekt.
Nyere forskning har vist at det hele er mer komplisert. Genene dine, metabolismen, hormoner, stress eller mangel på stress, alt dette påvirker helheten.
Videre har mange forskere begynt å hevde at den berømte BMI indeksen som brukes for å klassikere fedme, egentlig ikke har noe med sunnhet å gjøre. Det var en matematiker, ikke en lege, som først kom opp med ideen. Det handlet i begynnelsen om å finne gode måter å vurdere om en person kunne få livsforsikring eller ikke. Søk litt på google og du vil finne mange overraskende resultater. Du kan begynne med denne artikkelen om du er interessert.
Uansett årsak, så har det i mange år nå vært anerkjent at sunnhet ikke nødvendigvis kan kobles til en BMI indeks eller til direkte vekt. Personer som regnes som overvektig i følge BMI indeksen løper maraton, løfter vekter og er i bedre form enn mange som er mye tynnere.
Å lære mer om dette har vært en lettelse for meg. Jeg har slitt med å være på rett sted på BMI skalaen hele livet, selv når jeg jogget to ganger i uken og trente aktivt. Mitt mål er derfor nå å bli sunnere og ikke bare tenke strengt tatt på vekten. Jeg skal gå ned i vekt, for jeg er definitivt overvektig, men jeg skal bruke god tid. Jeg har henvendt meg til en profesjonell som skal hjelpe meg med å lage en god matplan. Så vil jeg fortsette å prøve å trene aktivt. Jeg er faktisk veldig glad i å trene, har alltid vært det. Jeg har nå funnet en måte å trene som ikke belaster det ødelagte beinet for mye.
Målet mitt er å få av noe kilo og føle meg bedre. Jeg vet ikke helt om det blir en sommerkropp eller en vinterkropp eller hva det nå enn blir. Det eneste jeg kan si er at det blir en kropp og det blir min kropp.

Kommentarer
Legg inn en kommentar